Minerālvielas

 

Uz bioloģiski aktīvajām vielām attiecināmās minerālvielas ir dabiskas izcelsmes neorganiski elementi, kalpojoši kā dzīvībai svarīgas regulējošās vielas, piemēram, hormonu regulācijai. Tām nav kaloriju.
Atbalsta vitamīnus un to funkcijas un ir koenzīmu (Coenzimen) sastāvdaļa. Cilvēka kaulu veidošanās pilnībā atkarīga no minerālvielām, tādām kā kalcijs, fosfors un magnēzijs. Minerālsāļus uzņem ar pārtiku, parasti sāļu veidā.
Pretēji vitamīni un minerālsāļi nesagrūst pārtiku vārot tāpat kā arī vitamīni, apstrādājot pārtikas produktus viņi zūd. Sekojošie minerālsāļi organismam vajadzīgi salīdzinoši lielā daudzumā: kalcijs, fosfors, magnēzijs, tāpat nātrijs, kālijs un hlors.
Sekojošās minerālvielas, kurām tāpat ir svarīga loma, vajadzīgas mazos daudzumos: hroms, fluors, jods, varš, mangāns, molibdens, selēns un cinks. Pirmās no nosauktajām ir salīdzinoši nekaitīgas vielas, bet vajag izvairīties no viņu patērēšanas lielā daudzumā. Tāpat nerekomendē pārliecīgu otrā veida minerālvielu patēriņu.

Kalcijs

Kalcijs organismā izpilda rindu dzīvībai svarīgu uzdevumu, pamatā pazīstams kā kaulu un zobu izejmateriāls, bet tāpat ir neaizstājams kā mīksto audu (muskuļu un orgānu) sastāvdaļa. Svarīgs gremošanai un
muskuļu kontrakcijām, nepieciešams sirdsdarbības regulācijai, asins sarecēšanai kā arī normālai nervu impulsu pārvadīšanai. Katru gadu kaulos nomainās ap 20 % kalcija, pēc 5 gadiem tas pilnībā atjaunojas.
Kalcijs un fosfors atrodas savstarpējā saistībā, barības izmantojamībai to optimāla attiecība pārtikā ir 2 daļas kalcija un l daļa fosfora. Kalcijs ir svarīgs jebkurām vecuma grupām. Bērniem un pusaudžiem tas
vajadzīgs augšanai un attīstībai. Sievietēm, īpaši grūtniecēm un barošanas laikā, nepieciešamas papildus devas. Klimaksa laikā sievietes pakļautas kaulu smadzeņu sabrukumam, tāpēc viņām jāpatērē ik dienas
līdz 1500 mg kalcija. Kustības atvieglina kalcija uzņemšanu. Tā izmantojamību organismā veicina D vitamīns un magnēzijs. Pārāk zems kalcija līmenis muskuļos un asinīs noved pie viņa samazināta daudzuma
kaulos un to stiprības zuduma. Kalcija avoti: piens, siers, citi piena produkti, zaļi lapu dārzeņi, zivju konservi (piemēram, sardīnes).

Magnēzijs

Magnēzijam ir svarīga loma simtos bioloģisko reakciju, kā, piemēram, enerģijas veidošana, dažādu organisko savienojumu veidošana, barības un bioloģiski aktīvo vielu transports un uzsūkšanās.
Piedalīšanās kalcija un kālija apmaiņā ir dzīvībai svarīgi visās reakcijās, saistītās ar ogļhidrātiem, taukiem, olbaltumvielām un nukleīnskābēm. Veicina nervu impulsu pārvadi un padara iespējamas normālas
muskuļu kontrakcijas. Magnēzijs veicina muskuļu atslābināšanās spēju, kālijs, pretēji, to saraušanās spēju.
Pietiekams magnēzija daudzums īpaši svarīgs ir sportistiem un fizisku darbu strādājošajiem. Alkohols paātrina magnēzija izdalīšanos no organisma, ar ko izkaidrojams nervu kontroles zudums.
Magnēzija avoti:
rudzu maize, rieksti, graudaugi, zaļi lapu dārzeņi.

Fosfors

Fosfora savienojumi ir nozīmīga kaulu un šūnu kodolu daļa. Papildina kāliju pie zobu un kaulu veidošanās un veicina olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu izmantošanos. Gandrīz visi bioloģiskie procesi notiek, piedaloties fosforam un viņa savienojumiem ar citām minerālvielām. Fosfora trūkums: ļaudīm, kuri lieto daudz kuņģa sulas samazināšanas līdzekļu, var samazināties rezerves fosfora daudzums.
Fosfora avoti: vairākumā pārtikas produktu; koncentrētā daudzumā olās, gaļā, zivīs, piena un graudu izstrādājumos.

Hroms

Hroms ir svarīgs enerģijas apmaiņai un taukskābju veidošanai. Ietekmē glukozes izmantošanu organismā.
Hroma trūkums: zems patēriņš bieži saistīts ar paaugstinātu noslieci uz cukura diabētu.
Hroma avoti: vispirms augu valsts pārtikā, piemēram, alus raugā, dārzeņos, rudzu maizē, tāpat gaļā, sierā.

Dzelzs

Dzelzs ir dzīvībai svarīga skābekļa- transportēšanai uz audiem un ogļskābās gāzes transportam no audiem. Saistoties ar olbaltumu, veido hemoglobīnu (kurš piedod asinīm sarkano krāsu; un transporta skābekli no plaušām uz šūnām.
Piedalās karotīna pārveidošanā par A vitamīnu. Dzelzs uzsūkšanos paaugstina C vitamīns, īpaši sievietes saņem pārāk mazu dzelzs daudzumu ar uzturu.
Dzelzs nepietiekamība: mazasinība, vājums, aizcietējumi.
Dzelzs avoti: aknas, zivis, rudzu maize, aprikozes, rozīnes, tumšie lapu dārzeņi.

Fluors

Fluora sāļiem (Fluorid) ir svarīga loma zobu un kaulu veidošanā.
Veicina zobu pretošanos kariesam.
Pie paaugstināta patēriņa visas dzīves laikā var aizsargāt pret kaulu sistēmas saslimšanām.
Avoti: zivju produkti, tēja un, atkarībā no fluora sāļu satura ūdenī, apstrādāti produkti un dārzeņi.

Jods

Jods ir vairogdziedzera hormonu svarīga sastāvdaļa, regulējošs augšanu un attīstību. Ietekmē vielu eneģētisko apmaiņu. Pie joda trūkuma organismā palielinās vairogdziedzeris kākšļa lielumā (Bazedova slimība), redzes zudums.
Joda avoti: zivju produkti, jūras produkti, graudu un piena izstrādājumi. No visiem augiem pats lielākais joda saturs ir spināta lapās.

Varš

Varš nepieciešams sarkano asinsķermenīšu veidošanai. Daudzn enzīmu svarīga sastāvdaļa. Bet viņa funkciju vielmaiņā grūti novērtēt dēļ viņa savstarpējās iedarbības ar citiem minerālsāļiem.
Vara trūkums:
vispārēja vājuma sajūta, ādas iekaisumi, apgrūtināta elpošana. Vara avoti: austeres, rieksti, nieres, aknas, rudzu maize, žāvētas pupas.

Mangāns

Vajadzīgs savienojošo audu un kaulu sistēmas normālai attīstībai.
Daudzu enzīmu sastāvdaļa, kuri nepieciešami olbaltumu un taukskābju veidošanai.
Mangāna nepietiekamība: augšanas aizkavēšanās, cukurslimība, kurlums.
Mangāna avoti: rieksti, rudzu maize, zaļi lapu dārzeņi, pupas. Tāpat arī tēja ir mangāna avots.

Molibdēns

Uztur dzelzs rezervju izmantošanu aknās. Liela nozīme noteiktu enzīmu normālai funkcionēšanai, kaut arī viņa loma cilvēka uzturā tieši nav pierādīta. Molibdēna nepietiekamība ir reti sastopama. Avoti - gaļa, graudu izstrādājumi, pupas.

Selēns

Antioksidants, aizsargā organisma šūnas no oksidācijas.
Nepieciešams organisma šūnu augšanai un attīstībai, atbalsta E vitamīnu viņa darbībā. Selena trūkums: agra novecošana, ka pie E vitamīna trūkuma. Selēna avoti: zivis, gaļa, maize, graudu izstrādājumi.

Cinks

Nepieciešams 40 veidu enzīmiem un piedalās daudzos gremošanas un vielmaiņas procesos. Nepieciešams olbaltumvielu veidošanai šūnās un ogļhidrātu apmaiņai.
Vajadzīgs augšanai un dzimumnobriešanai. bet piedalās arī daudzos citos organisma procesos: pareizā ievainojumu sadzīšanā, ogļskābās gāzes transportā no šūnām uz plaušām, sālsskābes veidošanā kuņģa sulai, kolagēna veidošanā.
Cinka trūkums: augšanas kavēšanās, apetītes trūkums, garšas zudums.
Avoti: liesa gaļa, aknas, olas, jūras produkti (pamatā austeres), rudzu maize.

Balastvielas

Balastvielām nav barojošas nozīmes, bet tām ir liela loma pareizā barības pārstrādē un organisma attīrīšanā no piesārņojuma. Tās nepārstrādājas un nepiegādā kalorijas.
Balastvielas paaugstina barības pārstrādes regularitāti un veicina ūdens nokļūšanu zarnās. Viens grams balastvielu var saistīt 15 gramus ūdens. Tās samazina holesterīna līmeni asinīs un paaugstina spēju uzņemt glukozi. Atbalsta diētu, bremzējot apetīti un radot sāta sajūtu.
Balastvielas sastāda lielāko daļu no nešķīstošās fibras - celulozes, lignīna; bet tāpat ūdenī šķīstošām šķiedrvielām - augu želantīns (pektīns) vai sveķi.

Ūdens

Ūdens ir dzīvībai svarīga viela. Tam, tiesa, nav barojošas nozīmes, bet 'organisma ūdens nepieciešamību var salīdzināt tikai ar viņa nepieciešamību pēc skābekļa.
Visu organisma šķidrumu atšķaidīšanas līdzeklis; asinīm, urīnam, sviedriem, barības sulām un limfatiskajam šķidrumam. Kā regulējošais šķidrums dod iespēju atdot lieko siltumu ar sviedru izdalīšanos.
Transportē barības vielas uz audu šūnām, bet sārņus no šūnām.
Ūdens trūkums organismā:
Pieauguša cilvēka ķermenī ir 55-65 %, bet bērnam pat 70 % ūdens. Nopietni apdraudēt veselību var 10 % ūdens zudums organismā, bet 30 % ūdens zaudējums var izraisīt nāvi.

Elektrolīti

Elektrolīti kālijs, nātrijs un hlors pārstāv minerālvielas lādētu daļiņu formā, kuras regulē pH lielumu (ūdeņraža rādītājs), noturot audu šķidrumu līdzsvarā.

Kālijs

Tas ir pats svarīgākais elektrolīts dzīvajās šūnās, nepieciešams normālai augšanai un veselai ādai. Kopā ar nātriju veicina asinsspiediena stabilizāciju, muskuļu sistēmas apgādi ar enerģiju un šūnu sprieguma regulāciju. Uztur normālu nervu un muskuļu uzbudināmību un asiņu konsistenci.
Nepieciešams insulīna izdalīšanai no aizkuņģa dziedzera.
Kālija avoti: augļi (banāni, citrusi), dārzeņi (kartupeļi un pupiņas), rieksti, graudaugi.

Nātrijs

Nātrijs rūpējas, lai citas minerālvielas paliktu šķīstošas. Kopā ar kāliju veicina asinsspiediena stabilizēšanu, muskuļu sistēmas apgādi ar enerģiju un šūnu sprieguma regulāciju. Kalpo asiņu un limfatiskā šķidruma uzturēšanai veselīgā stāvoklī, atbalsta ogļskābās gāzes transportu, paātrina barības pārstrādi. Dzīvībai svarīgs glukozes uzņemšanai un citu bioloģiski aktīvo vielu transportēšanai caur šūnu sieniņām. Plaši izplatīts dabā un pārtikas produktos.

Hlors

Hlors veicina audu sprieguma regulēšanu, pasargā organismu no kālija zaudējuma, atbalsta ogļskābās gāzes transportu no asinīm uz plaušām un veicina gremošanu (hlors kā vārāmās sāls sastāvdaļa).
Hlora avoti: pārtikas hlors no vārāmās sāls (nātrija hlorīds), bieži koncentrācijā 300 g uz litru.

Brīvie radikāļi

Brīvie radikāļi ir vielas, kurām trūkst viena elektrona un tāpēc viņas tiecas visu oksidēt, t.i. pievākt trūkstošo elektronu no kādas organisma šūnas molekulas. Ja tas notiek, izjūk šūnas iekšējais balanss, notiek momentāla ķēdes reakcija. Bojātajā šūnā iekļūst miljardi "plēsoņu". Ļaudis ar aktīvu dzīvesveidu pakļauti aizvien lielākām prasībām gan darbā, gan brīvajā laikā. Tam vēl jāpievieno ietverošās vides negatīvā ietekme: ozona caurums, UV-stari, uzņēmumu dūmvadu radītais piesārņojums, automobiļu izplūdes gāzes, nikotīns. Tas viss noved pie šūnu paaugstinātas vielmaiņas iedarbības. Rezultātā izveidojas vairāk "atkritumu" šūnu, kurām jāiziet no organisma. "Atkritumu" šūnas tad arī ir brīvie radikāļi

Tautas medicīna
Veselīgs uzturs
E pārtikas piedevas
Vitamīni
Minerālvielas
Ieradumi
Tabula
Tautas līdzekļi